Selecta Sebő - TOP 10 Örök Kedvenc roots kis és maxi lemez (7inch, 10inch, 12inch)

 Ismét egy új poszt, ennyire nem lehet besűríteni a kedvenc reggae számokat egy 10-es listába, ezért itt egy új lista. Megint én szedtem össze gyűjteményem kedvenc roots kis és maxi lemezeimet, nem sokára jön a spotify lista is hozzá, addig is ha rákattintotok a lemezek címére youtube-n máris hallgathatjátok. Egy kis háttérinfo: a 80-as években egyes reggae előadók funk beütésű számait előszeretettel játszották a világ dizsiiben, ez persze semmit nem von le munkásságuk értékéből, és ezeknek a lemezeknek a B oldala sokszor zseniális, jobb dalokat tartalmaz, mint az A oldal.

K.C. White - Have No Fear/Jah Is Coming (7“, KC Soul Proff, 2018 reissue)

Történt egyszer, hogy Mr. Skunk barátom meglepett egy 7inches csomaggal, abban volt ez a kislemez. Belehallgatva nem is volt kérdés, hogy ezt még sokat fogom pörgetni a jövőben. Igazi, két eredetiben eléggé nehezen beszerezhető, roots dal, ami ebben a formában nem szerepelt soha egy kislemezen, így tulajdonképpen nem is újrakiadás. Az előadó saját kiadóján jelentette meg 2018-ban, egy érdekesség, hogy a Jah Is Coming-nak ez a második verziója, kőkemény roots.


Giddeon Jah Rubaal - Judgement Time/Love Rasta (10“,Jah Rubaal, 2009)

Szintén két, 70-es évekbeni dal és dub verziójának szerző általi újrakiadása, klasszikus 10inches, vörös lemezen. Az albumról ez a két dal kapta meg az elismerést, hogy „maxi“ változatban is megjelentessék. Nem hiába, hiszen a Love Rasta igazi roots himnusz. Mindkét nótához adták a dub verziót is, eredetileg mind a Channel 1 kiadónál jelentek meg anno. Mivel ez az én lemeztáskámon kívül Puliéban is megtalálható könnyen hallhattátok már egy - egy buliban. 


Monyaka - Go Deh Yaka (12“,Polydor, 1983)

A NY roots reggae kiválóságait könnyű elkönyvelni pop reggae-nek (pedig funk az), de ha jobban meghallgatjuk a nótákat azért kibújik a komoly mondanivaló is. Ez a gyöngyszem a tipikus példája a lemezalapanyag pazarlásnak. Igazából egy 7inches kislemez anyagát vágták 12inchre, az A oldal a Club mixet, a B oldal az instru/dub verziót hordozza.Persze ez a '80-as években megszokott eljárás volt, a klub DJ-k könnyebben dolgoztak nagyméretű lemezről, nos és akkoriban a nyersanyag sem volt kérdés, és még zöld tudatosság is más cipőben járt. 

Reggae Regular - Where Is Jah/Black Starliner (12“, Archive Recordings, 2019)

Azt gondolom már sokaknak leesett, hogy imádom a UK roots-ot, a Reggae Regular is nagy kedvenc, eredetileg a Black Starliner-t és dub-ját eredeti kiadásban. kis lemezen megszereztem G+ minőségben. Mikor megláttam, hogy a Dub Vendor-ban leárazták a reissue-t egyből rendeltem főleg azért, mert ezen rajta a másik nagy himnusz is a Where Is Jah. Az eredeti Black Starliner pedig már Selecta Puli lemeztáskájában pihen. 


Dennis Brown - Money In My Pocket/Running Irie (12“, Lighting, 1979)

Megint egy klasszikus, sokan szintén a pop kategóriába sorolják ezt a nótát, ez a lemez az extended verziót tartalmazza. Tulajdonképpen két nóta, mert hallható rajta a DJ verzió is, az előadója pedig nem más, mint Prince Mohammed, aki később George Nooks néven is ismert lett. A B oldalon pedig a Joe Gibbs féle instru/dub teszi fel az I-re a pontot. Érdekesség, hogy eredetileg 1972-ben rögzítette, abból a lemezből 12 különböző nyomást készítettek. Utána még jó néhányszor újrakeverték, készültek belőle DJ verziók is, és 1985-ben is kiadta egy spanyol diszkós kiadó, akik később a Max Mixekért feleltek.  

Inner Circle - Everything Is Great/Wanted Dead Or Alive (7“, Island, 1979)

Rendben, néha túlzásnak érzem, mikor egy kiadvány több formátumban is befigyel a polcomon. Ezzel a kislemezzel ez a helyzet, ugyanis először kislemezen leltem rá, és az igazi reggae rajongónak ez is egy tipikus B oldalas lemez. Főleg igaz ez a 12inches verzióra, ugyanis azon két dub/instrumental verzió akad, és a másik a ganja himnusz Colliebud cure it. Egyébként az IC már a kezdetektől kezdve kokettált a pop sztilóval. Jacob Miller vezetésével adtak elő funk, soul, diszkó beütésű nótákat, és persze ott voltak a kőkemény dubok.


Aswad - Chasing For The Breeze /Gave You My Love (2X12inch, 1984)

Megint egy újabb iskolapéldája, hogy sokszor egy szám instru/dub verziója nagyobbat szól, mint az eredeti vokál verzió. Már pedig ez az Aswad történetében sokszor előfordul, akárhogy is ez a 12inches van annyira jó, hogy Puli berendeltette velem, hogy neki is meglegyen. Zseniális a Gave You My Love nóta dub verziója...A vokálos verziók persze az Aswad névjegyévé váló soul-os beütésűek, szerelmes nóták a 80-as évek közepén egy interjúban nyilatkozták, hogy szerintük közel az áttörés, hogy a pop piacon is elismerjék őket. Dubügyileg azonban maradtak a gyökereknél. 

Third World - Dancing On The Floor/ Who Gave You (7“, CBS, 1981)

Ismét egy B oldalas lemez, azt hiszem el is nevezhetem magam B oldal specialistának, ismét egy a 80-as évek diszkóiban sokat pörgetett kislemez másik oldala tartalmazza a lényeget egy reggae kedvelőnek. A Who Gave You egy tisztelgés Jah előtt, a nóta kicsit lírikus hangvételű, de ez a Third World-nél nem jelent semmi negatívumot.A sznobok sokszor csak legyintenek a Third World hallatára, pedig azért hosszútávon egy sikeres vokál-együttesről beszélünk, akik a Wailers-szel együtt a Jacksons 5 előtt is játszottak 1974-ben. Michael Ibo Cooper tavaly októberben hunyt el. 

Black Uhuru - What Is Life/Solidarity (7“, Island, 1984)

Nem fogom magam ismételgetni, bár aki ismer tudja, hogy a Stalag riddim a gyengém. Egyszerűen az a basszus téma mindent visz, na jó az Answer riddim még felveszi vele a versenyt. Így nem is kérdés, hogy erről a kislemezről miért a B oldal a kedvenc. Egyébként valószínű nem véletlen, hogy nem az A oldal dalához készült a videóklip sem...Itt már eléggé tetten érthető a közelgő digitális dancehall korszak, de még élő zenés Sly&Robbie zsenialitás. Érdekesség, hogy a dalt egy Steve Van Zandt nevű úriember írta, a sorozat kedvelők pedig a 2002-es Soprano Silvioként ismerhetik.

Culture - Zion Gate/Maloney Brown  - Fool Say No God (7“, Joe Gibbs)

Megint egy gyöngyszem a már fent említett Mr. Skunk pakkból, zseniális klasszikus Joe Gibbs műhelyéből, sokszor kevéssé értékelt Culture tolmácsolásában. Egyébként számos verzió kering ebből a remekből, több újrakiadást is megélt. A B oldalon az én kislemezemen sajnos nem az instru/dub version található, hanem az eredeti számhoz kevésbé méltó chanting sztiló.
Ettől még az eredeti szerzeményről csak szuperrelatívuszokban beszélhetünk, és mindenképpen ajánljuk minden reggae kedvelőnek, ha még nem ismerné valaki.


+1

Oku Onuora - Reflections in Red/Reflections in Dub (56 Hope Road, 1979)

Ha dubpoetry-ra gondolunk akkor automatikusan Mutabaruka jut a legtöbb embernek az eszébe, vagy pedig Linton Kwesi Johnson. Azonban mások is alkottak/alkotnak ebben a művészeti ágban, az egyik kiemelkedő előadó pedig nem más, mint Oku Onuora. A dal akár az előbb említett Mutabaruka Any Which Way Freedom albumán is lehetne, annyi különséggel, hogy ez a dal már 10 évvel megjelent a leghíresebb Mutabaruka album előtt. Sőt hozzátehetjük, hogy Oku Onuora két évvel előbb vette fel ezt a számot, míg Mutabaruka debütje csak 1981-ben következett el, szóval lehet nem állunk messze az igazságtól, hogy Oku hatott Muta-ra és nem fordítva. 

 

 

 


 

 


 


 

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy „lemezgyűjtő“ tapasztalatai 1. rész - A gyűjtők típusai: szenvedély hajt minket!

Giddeon Jah Rubbaal - Free Us Now (2009, Jah Rubbaal) EN review

Egy lemezgyűjtő tapasztalatai 4. rész