Bob Marley 79 - Az Örökség
79 éve született a reggae legismertebb alakja, Robert Nesta Marley aka. Bob Marley, aka Joseph. Oldalakat meg lehetne tölteni az élettörténetével, a zenéivel, a hatásaival. Ami az élettörténetét illeti azt valamikor 20 éve még a Dreadslukkon megtettem, szerencsére Gabó barátom jóvoltából előbb a RootsRockers-re, majd a Rudetown.hu - ra is felkerült az 5 részes sorozat. Ígérem idővel javítom a szöveget, és lesznek YT linkek is (szerintem jövőre átesik egy generálon)
Akit úgy ismerünk Bob Marley 1. rész
Akit úgy ismerünk Bob Marley 2. rész
Akit úgy ismerünk Bob Marley 3. rész
Akit úgy ismerünk Bob Marley 4. rész
Akit úgy ismerünk Bob Marley 5. rész
Azonban most összeszedtem a gyűjteményem azon lemezeit, amely ott kéne legyen minden reggae kedvelő polcán, fiókjában, vagy legalább az mp3 gyűjteményében. Zenei korszakok szerint haladunk: Tarts velünk! A lemezcímekre kattintva YT linkeken a lemezek hallhatók, de a HMF legénység mixeit is összegyűjtöttem a témában így egy helyen!
Sebő aka. Reggaekultura
SKA & Rocksteady, Korai Reggae
Bob Marley & The Wailers - Trench Town Days: The Birth Of A Legend (Sony, EPIC, 2001)
Az alap ska válogatás a Marley legénység legjobb ska, rhytm n blues dalaiból 1963 - 1966 korszakot öleli fel. Rajta a One Love eredeti ska verziója, Peter Tosh eredeti, ska Maga Dog-ja, Bunny Wailer Let Him Go, és Love & Affection-ja. A felvételek a Coxsone Studio 1 -jában készültek, és még az eredeti felállásban. Két eredetileg 1977-es lemez felvételeit tartalmazza, amelyek Bob Marley nevén kívül Peter Tosh-t is említik a címükben. Érdekes, hogy mennyire elmegyünk a többi eredeti Wailing Wailers tagok mellett, akik közül egyébként Junior Braithwaite is jegyez egy dalt a lemezen.
Az évek során többször is újranyomták.
Az évek során többször is újranyomták.
Bob Marley & The Wailers - The Complete Bob Marley & The Wailers Pt. 1 1967-1972 (JAD, 1998)
A három részes széria első kiadványa, ami magában is három lemezt tartalmaz, a Wailers rocksteady korszakának zenei Bibliája ez a lemez. A Studio One-t elhagyva a Wailers egy ideig az amerikai JAD kiadóhoz került, amely Johnny Nash, Arthur Jenkins és Danny Sims tulajdonát képezte. 5 év alatt a Wailers és tagjai 211 számot vettek fel a kiadónál, és mondhatni, hogy ezek a dalok azok, amelyekkel ilyen vagy olyan formában a legtöbbet lehet találkozni a megfizethetőbb válogatásokon. Ezek közül jó néhányat újra hangszerelve később Lee Perry is újrakevert. rajta az eredeti Soul Rebel, a Nice Time, a Stop That Train. A saját kedvencem a lemezen a Haile Selassie Is The Chapel, ami egy akusztikus rasta himnusz. Sajnos ebből nem találtam a YT egyben tartalmazó verziót.
Bob Marley - Chances Are (WEA, Suzy, Gong, 1981)
Ugyanígy a JAD Records korszakát öleli fel a talán az első hazai forgalomban is megjelent Bob Marley válogatás lemez. A Chances Are a művész halála után adták ki Közép-Európában, így hazánkban is. Rajta az album címét adó dalon kívül a Dance Do The Reggae, ezen is szerepel a Soul Rebel eredeti verziója, és a nyitó dal a Reggae On The Broadway. Jól jellemzi a lemezpiacot, hogy egy valamire való állapotban lévő példányt ebből sem lehet ma már 3000 Ft alatt beszerezni, így nagy becsben tartom a '92-ben vett lengyel piacos példányomat, amit anno 100 Ft-ért sikerült beszereznem.
Bob Marley & The Wailers - The Complete Bob Marley & The Wailers Pt. 2-3. 1967 to 1972 (JAD, EMI FRANCE, 1998)
Ezeken a lemezeken is akad rocksteady, de ez igazából a Lee Perry korszak legjobb korai reggae felvételeit tartalmazza, illetve jó kis DJ versionöket is. Két cd-s verzió az enyém az egyik a Keep On Skanking, míg a másik a Satisfy My Soul Jah Jah címet viseli. A nagy kedvencek a DJ versionös Keep On Moving a feat. toaster Wong Chu, valamint a U-Roy -os Trenchtown Rock is üt. Plusz természetesen a dub/instrumentál verziók, amelyek közül 1998-ig nem nagyon jelent meg európai kiadásokon Tudom sokat ismétlem, de ez szerintem mindenképpen egy kötelező a gyűjteményben. Sajnos ebből sem találtam teljes verziót YT-on.
A ska, rocksteady korszakból, a fenti lemezekről az alábbi egyveleget készítettem néhány éve:
Selecta Sebő (Afro-Soul Sound) - Marley 75 selection - Ska, Rocksteady, Early Reggae selection
Selecta Puli (TAXI Sound) - Live Bob Marley Selection
Roots korszak: ISLAND RECORDS
The Wailers - Catch A Fire (Island/Tuff Gong, 1973, DeLuxe Reissue, 2001)
Ennek a lemeznek kiadása óta 247 verzióját jegyzi a Discogs.com. Akárhogy is az első Island kiadvány a cég katagólusában, és igaz, itt még visszanyúltak az előző korszakokhoz, hiszen van már egy újabb verziója a 400 years-nek, és a Concrete Jungle-nek, vagy éppen a Stir It Up-nak. A DeLuxe kiadás annyit jelent, hogy az eredeti lemezhez képest egy extra lemezre kerültek az eredeti Jamaicán felvett és kevert verziók is. Ezek nyersebbek és hangszerelésben is különböznek a kiadott UK verzióhoz képest. Másik érdekessége, hogy sokáig az eredeti borítót betiltották, és már ekkor elkezdődött a Wailers "rockosítása": az eredeti albumon még Bob Marley szájában egy dzsóval díszeleg, ezt váltották le egy Zippo öngyújtókra a korabeli újrakiadásokon.
Bob Marley & The Wailers - Confrontation (Island Records/Tuff Gong, 1983, reissue, 2001)
Az első Bob halála után megjelent stúdióalbum. A borítója miatt is szerintem mindenkinek a polcán a helye, és nem csak a reggae kedvelőkén. A lemez érdekessége, hogy tulajdonképpen addig meg nem jelentett dalokat is tartalmaz, ezeket sokszor demokból keverték újra, talán ez az oka, hogy két évet kellett rá várni. Az egyik legerősebb Bob Marley album véleményem szerint, hiszen már a nyitó nóta a Chant Down Babylon is mindent visz, hogy aztán a Buffalo Soldiers-től mindenki átgondolja, amit a reggae-ről tudott. Őszintén szólva én csak tényleg szuperrelatívuszokban tudok erről a lemezről beszélni, hiszen ott a Give Thanks and Praises, a Blackman Redemption, hogy a záró Rastaman Live Up!-ról már ne is beszéljünk!
Bob Marley & The Wailers - Babylon By Bus (Island Records, 1978)
Az egyik legjobb élő album a rock és a reggae történetében is. Rajta minden nagy slágerrel, egy pozítiv felütéssel kezdve (Positive Vibration), majd szintén egy előremutató ajánlással (Jammin') befejezve keretbe foglalták a lemezt. A Punky Reggae Party a megjelenésekor nagyon is aktuális volt, és jól leírta a közös londoni zenekari backstage bulikat (ebben főleg a Clash jeleskedett), illetve a közös célok menti kooperálást is. Mielőtt belemennék ismét az égbemagasztalásba, a személyes kedvenc a Rebel Music, ennek oka egyébként az, hogy 1996-ban megjelent Spearhead és Stephen Marley közös kooprodukciójában egy hip-hop újragondolása, de ez egy másik bejegyzés lesz majd, talán májusban...Illetve, hogy a magyar szálat se feledjük, Bodnár "Homelock" Tibor (LB27, ex T-Rex Riders) ezt az albumot hallotta a Petőfi rádióban anno, és terelte a reggae felé, szóval fontos helyet foglal el a Ladánybenések szívében is.
Bob Marley & The Wailers - Exodus (Island Records, 1977, reissue 2001)
Egy újabb kedvenc a reggae királyától, még hozzá azért, mert ezen az albumon ugyan található a fekete történelmet, tudatosságot éltető nóták, de a szerelmet éltető, és a női nemnek tiszteletet követelő nóták is helyet kaptak, mint a Waiting In Vain, vagy a Three Little Birds. Az albumot Marley-ék egy az egyben Londonban vették fel, ugyanis 1976. december 3-án merényletet követtek el ellene házában. Így egy ideig elhagyta Jamaicát, ez a fajta "száműzetés" érzés visszaköszön a címadó nótában is, a másik érdekessége, hogy egy politikai kampány-szlogen is felhangzik bene, ez pedig a "We know where we're going" (Tudjuk, hogy hová tartunk), amelyet Michael Manley jamaicai miniszterelnöke használt 1976-os kampányában. Marley nem véletlenül nyúlt ehhez a szófordulathoz, így akarta jelezni, hogy a nép számára, és főleg a rasták számára többletjelentést hordoz. Aki tudja, és akinek van rá kerete szerezze be a 2001 -es háromrészes bővített cd vagy LP kiadványt, mert tartalmaz két extra lemezt sok-sok addig meg nem jelentett élő felvétellel, és az eredeti Lee Perry-s sessionökkel is.
Bob Marley & The Wailers - Uprising (Island Records, 1980)
Bob Marley életében megjelent utolsó stúdióalbuma, amelynek középpontjában főként a rasta hite áll, ennek megkoronázása a Redemption Song. A nóta akusztikus hangvétele engem mindenképpen a Haile Selassie is The Chapel-re emlékeztet, és az egyik legjobb Marley felvételnek tartom.Ahogy a Forever Loving Jah-t is, és a belőle készült riddimet is. Ne menjünk el az album slágerének tartott Could You Be Loved mellett sem, hiszen ez a dal sokat tett, hogy Marley munkássága eljusson sok emberhez a világon, mivel kimondottan pop rádiók is játszották, játsszák a mai napig.
Bob Marley & The Wailers - Legend (Island Records, 1984)
A legismertebb Bob Marley album, rajta minden slágerrel, ami miatt azt gondolnánk, hogy már mindenki unja. Őszinte leszek a mai napig pörgetem a vinyl-t, vagy ha kímélem a tűt, berakom a cd lejátszóba. Tipikusan az a lemez, amit az elejétől a végéig meghallgat az ember, és szerintem sosem unja meg. Érdekesség, hogy az eredeti 1984-es cd két változatban érkezett Európába: az USA megjelenés Eric Thorngren remixeit tartalmazta ebből is jutott az öreg kontinensre, illetve a Barry Diament által masterelt verzió, amin a teljesen eredeti felvételeket hallhatjuk.
A Marley örökség 1 verzió - RootsDubReggae
Aránylag kevés szó esik Marley örökségéről, ami több dimenzió mentén is értelmezhetünk. Megkülönbözhetjük korszak szerint, akár a halála előtti és utáni időszakot is elemezhetjük, és nem utolsósorban a családjának munkásságát, ne feledjük, hogy Julian Marley most nyert Reggae Grammy-t.
Én most a roots, és modern roots korszakról írnék néhány szót, nem teljes részletességgel egy-két kiadványra is felhívnám a figyelmet, és két egyveleget is hozok, jó hallgatást!
Peter Tosh és Bunny Wailer
Az eredeti Wailers két másik meghatározó tagja Peter Tosh és Bunny Wailer mindketten 1974-ben távoztak az együttesből. Ez saját elmondásuk szerint Chris Blackwell miatt történt, aki Bob Marley-t hozta előtérbe, és az akkori rockegyüttesek menedzsment know-how-ját felhasználva igyekezett promotálni az együttest. Így Tosh és Bunny Wailer (aki mostohatesója is volt Bob-nak) háttérbe szorítva érezték magukat. Ezentúl Bunny a repülést is bojkottálta, ha tehette és a nemzetközi koncertezést sem érezte magáénak. Mindketten a kiválás után sikeres reggae karriert tudhatnak magukénak. Tosh sokkal jobban tudta elvonatkoztatni karrierjét Marley-től, és a Rolling Stones - nak köszönhetően erőteljes kapcsolatai is maradtak Angliában, és az USA-ban is. Lemezei egytől-egyig gyöngyszemek, de ez egy másik hosszabb poszt lesz szeptemberben.
Peter Tosh - Legalize It (Columbia, Sony, 1976, Legacy Edition reissue, 2011)
Peter Tosh talán egyik legismertebb lemeze, amin még szerepel egy Bob-bal közösen írt szerzeménye is a Why Must I Cry (a Marley Legacy Vol2-ben hallható). Ezt leszámítva minden nóta militáns hangvételéről ismerhető fel, és ha túlozni akarunk Peter Tosh volt Bob Marley kicsit sötétebb zenei hangvételű, földhöz ragadt változata. Persze nem ennyire egyszerű a történet, de Tosh soha sem volt híján a kritikus hangvételnek, és a szókimondásnak. A Legalize It című dala az egyik legjobb példa erre, amit ha összehasonlítunk az ugyanabban kiadott Bob Marley Kaya-val láthatjuk a különbséget. A 2011-es dupla cd az eredeti album dalain kívül tartalmazza a demokat, a kettes disc pedig az eredeti jamaicai versionöket és jónéhány dubot is.
Az I-Threes tagjai
Az I-Threes tagjainak már Bob Marley háttérénekesi karrierje előtt is volt zenei munkásságuk, azonban szóló karrierjük igazán Marley betegségével, és halála után teljesedett ki. Marcia Griffiths zenei munkásságát Byron Lee felfedezettjeként kezdte, és a Studio One-ban találkozott Bob Marley-vel.
Judy Mowatt Black Woman című lemezéről már írtam itt. Rita Marley albumokat először 1980-ban jelentetett meg, ezek közül egyet hoztam:
Rita Marley - Who Feels It Knows It (Strand, 1980)
Bob feleségének albumán három Bob Marley szerzemény is hallható, ezekből kettőt a Bob Marley Legacy Vol.2. egyvelegbe is elhoztam. Az A Jah Jah és Thank You Jah mindkettő egyértelmű, hová tartozik mondanivalójában, míg az I'm Still Waiting a szerelmes témaválasztás iskolapéldája, és még a Studio One korszak egyik slágere volt. Egyébként Rita Marley ezen albuma kimondottan a rasta hitnek állít tanúbizonyságot. Ahogy már mondtam számomra Judy Mowatt lemeze jobban adja ugyanebből az évből, de igazából ez az LP is kellemes hallgatnivaló.
Tribute dalok/feldolgozások
Bob életében és halála után is dolgozták fel dalait ismert reggae előadók, és az új évszázadban pedig kevésbé ismert producerek, valamint együttesek is hozzányúltak dalaikhoz. Most két ilyen egyveleget hoztam el nektek, amiben főleg a tribute és feldolgozások dominálnak. Az elsőben csak a klasszikus roots előadók dalait hoztam, a teljesség igénye nélkül: Sly & Robbie, U-Roy, a már említett Judy Mowatt, vagy éppen a Culture.
Selecta Sebő - RootsDubReggae Vol.2. - The Marley Legacy Vol.1.
Míg a második egyvelegben modern értelmezések is hallhatók mostani dub producerektől. Az egyveleget én (Sebő) készítettem, míg Selecta Puli (TAXI Soundsystem) szépen megszirénázta. Meg hát!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése