Various Artists - Wicked A Go Feel It (Classic Roots & Culture 1978 - 1985, TROJAN)



 Sokat morfondíroztam, hogy a második cd, amit ajánlok mi legyen. Szerencsére a polcon sorakoznak a jobbnál-jobb kiadványok Európából, az USA-ból, Jamaicából, és talán Afrikából is akad valami. Mivel pénteken (09.20) volt a 60. évfordulója, hogy Haile Selassie Magyarországra látogatott, úgy gondoltam a legmegfelelőbb mégis csak egy roots megjelenés lesz.

Various Artists - Wicked A Go Feel It (Trojan, 1996)

Játékidő: 68:35 mins. 

 Az albumra főleg a klasszikus roots második időszakaszának legjobbjait sűrítették rá a producerek.Ez az időszak már egy jobban kiforrott hangzást hozott a reggae-be, és ebben az érában érezhető, hogy a jamaicai dancehallokban egyre inkább teret nyert a digitális hangzás, és az early dancehall is bontogatta szárnyait. Mégis a roots egy viszonyítási pont tudott maradni, nyilván ez az olyan akkor még élő legendáknak, mint Bob Marley, Peter Tosh is köszönhető, és természetesen a feltörekvő nemzedéknek, mint Sugar Minott. 

A két nagy ikonnal szemben Sugar Minott ezen a cd-n két dallal is szerepel, a lemez összeállítói pediig úgy néz ki úgy gondolkodtak érdemes néhány előadótól két, sőt esetleg három dalt is szerepeltetni a lemezen. Így Al Campbell, Cornell Campbell, Ronnie Davis, Barry Brown vagy éppen Barrington Levy ikonikus conscious felvételeit is hallhatjuk, amelyek közül jónéhányat játszottam is a pénteki műsorban  www.liberatedradio.com - on este 7 és 8 között.    

A legrátermetebb marad talpon 

A lemez és a rasta filozófia egyik központi üzenete a "Fittest of the fittest shall survive" - azaz a legrátermettebb marad talpon, ez jól leírta a kor kingstoni szegénynegyedeinek mottóját is. A dalok egy részében a gettó társadalmának ábrázolását érhetjük tetten, mint Cornell Campbell "Judgement Come", amelyben rávilágít, hogy a 70-es évek vége a 80-as évek eleje bizony a szegényebb rétegek számára a nélkülözés évei voltak. 

Zion a cél, vagy még sem? 

Az egyik kedvencem Johnny Clarke "Moving On To Zion" című dalának üzenete, hogyy az "átlagos emberek"  Kanadába, USA-ba és Angliába vándorol és senki sem tart Zion-ba, azaz Afrikába, azon belül is Etiópiába. A dal második felében azonban rámutat az énekes, hogy a rasták számára a cél Afrika, azaz Zion.

Barry Brown "Enter The Kingdom of Zion" ezt a gondolatmenetet folytatja, hogy Zion kapuján nem léphet be gyarló ember, csak a rasta. A legrátermetebbek jutnak csak el Etiópiába, mivel ők Jah követői.Ronnie Davis "No Weak Heart" klasszikusa ugyanezzel a mondanivalót igyekszi elültetni agyukba, és szívükbe.

Ezt a megközelítést a 80-as évek végén, a 90-es évek közepén már úgy értelmezték, hogy a visszatérés spirituális értelemben számít elérendő célnak.

Ha nem Trojan Boxot szeretnél, ez a te cd-d!

Ez az album nem tartalmaz olyan dalt, amit egy más Trojan kiadványon nem találnál meg, viszont az a jó ebben, hogy tulajdonképpen a legjobb roots dalokat tartalmazza például a Trojan Rastafari Box Set-ről. Egyik nagy előnye a cd-nek a box sethez képest, hogy olcsóbb. Bár a Mint példányt azért meg kell fizetni, 13 fontot kóstál (kb. 6000 Ft), azért VG+-ban már a csatorna ezen az oldalán, Németországban is találunk belőle 8 euróért (kb. 3200 Ft).

TIPP:Mivel egyben nem található a streaming oldalakon ezért fogadjátok az összeállított YT - playlistet.


  



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy „lemezgyűjtő“ tapasztalatai 1. rész - A gyűjtők típusai: szenvedély hajt minket!

Giddeon Jah Rubbaal - Free Us Now (2009, Jah Rubbaal) EN review

Egy lemezgyűjtő tapasztalatai 4. rész